Altijd dichtbij

We zien jou als ontdekker, als avonturier. Op onze peutergroep krijg je alle ruimte om het ‘zelluf’ te doen. Maar als je ons nodig hebt, zijn we altijd dichtbij. We werken met thema’s die passen bij jouw belevingswereld. Bijvoorbeeld ‘Knuffels’, of in de herfst ‘Hatsjoe!’. We geven niet alleen aandacht aan wat je moeilijk vindt, maar juist ook aan waar je goed in bent en extra uitdaging in kan gebruiken. Zo halen we het beste in jou naar boven. In ons pedagogisch beleid staat hoe we ons iedere dag inzetten om jou de beste start te geven voor de toekomst. Want mooie kinderjaren gaan een leven lang mee.

Ontdek onze peutergroep in jouw buurt:

Of bekijk alle locaties

VVE: daar kom je verder mee!

Kan jouw peuter wat extra ondersteuning gebruiken op het gebied van taal of op sociaal-emotioneel vlak? Dan kan hij in aanmerking komen voor een VVE-indicatie van het consultatiebureau. VVE betekent: voor- en vroegschoolse educatie.

Even binnenspieken

Op onze peutergroepen hebben we een vast ritme. Kinderen houden van deze structuur. Het geeft ze een veilig en vertrouwd gevoel. Kijk een ochtend met ons mee!

08:32

Goedemorgen, wat fijn dat je er weer bent! Hang je jas maar aan de kapstok en zet je laarzen daar maar neer. Tijdens het inloopkwartier komen ouders één voor één binnen met hun peuter. Klaar voor een nieuwe ochtend spelen en ontdekken.

08:34

Dat is leuk! Er liggen puzzels klaar op de tafels. Mama, zullen we die samen maken? Er liggen materialen gereed waarmee ouders en kinderen bij binnenkomst samen een activiteit kunnen doen. Goed voor de motoriek en creativiteit!

08:40

Tijdens de overdracht bespreken we hoe het met het kind gaat en of er bijzonderheden zijn. Ook vertellen we over het thema en de manier waarop we daarmee werken, zodat ouders dit thuis kunnen herhalen. Dan is het tijd om afscheid te nemen. Nog even zwaaien. Veel plezier vandaag!

08:46

Pak een stoel en kom erbij! In de kring zingen we het goedemorgen-liedje en bespreken we ‘vandaag’. Wat voor weer is het vandaag? Wie zijn er allemaal? En wat gaan we doen? Dat laatste doen we aan de hand van dagritmekaarten. Hoi Puk! Jij bent er ook weer bij. In zijn rugzak zit altijd iets wat met het thema te maken heeft en uitdaagt tot interactie, taal en spel. Wat zit er vandaag in? Voel maar eens. Het is heel zacht… Wat zou het zijn? Even kijken hoor: het is een mol!

09:02

We bieden activiteiten aan die aansluiten op het boek en de woorden die centraal staan in die week. Deze week zijn dat bijvoorbeeld ‘hard’, ‘zacht’, ‘knuffel’, ‘voelen’, ‘poot’ en ‘staart’. Door op een groot vel zachte wolletjes te plakken, maken de peuters hun eigen mol. Over een paar weken gaan we bijvoorbeeld de maan knutselen, eikeltjes wegen op een weegschaal of de weerspiegeling van de maan in een plas ‘namaken’ met een bureaulamp en een teiltje water. Zo verzinnen we iedere dag wat anders!

09:48

Van spelen krijg je trek! We ruimen samen op, wassen onze handen en gaan aan tafel. De medewerkers schillen fruit aan tafel. Op deze manier leren de kinderen dat een appel niet alleen maar uit stukjes bestaat, maar rond is en een klokhuis en een steeltje heeft. Om de beurt mogen de peuters een stukje fruit pakken. Zo leren ze delen en op hun beurt te wachten. Jammie, meloen!

10:12

Met de peuters die al zindelijk zijn, gaan we op meerdere momenten naar het toilet. De kinderen die nog niet zindelijk zijn, maken we ermee vertrouwd. Ze zien dat andere kinderen gaan plassen en willen zelf ook gaan oefenen. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo en dat geldt ook voor zindelijk worden. Een kind wordt zindelijk wanneer het daaraan toe is.

10:34

De kleine wiebelkontjes hebben lang genoeg op hun stoel gezeten. Het is tijd om te spelen! Voor veel peuters is dit vrije spel favoriet: ze hebben vaak al van tevoren bedacht waar ze mee willen spelen. Het lokaal is verdeeld in meerdere uitdagende speelhoeken. Door een voorwerp uit de emmer te pakken, kiezen de peuters zelf waar en waarmee ze gaan spelen. Kies je het koffiekopje? Dan mag je lekker gaan spelen in de huishoek. Pak je het DUPLO-blokje? Dan gaan we lekker torens maken in de bouwhoek. Boem, daar valt hij alweer om!

10:59

Dat is toevallig! Op de voorkant van het boek ‘Ik wil de maan’ dat juf Nathalie voorleest, staat ook een mol. Dit mooie boek past bij het thema ‘Knuffels’ waar we op dit moment mee werken. We staan even stil bij de voorkant van het boek. Op de peutergroep nemen we een aantal weken de tijd om het verhaal te vertellen en de kinderen te laten begrijpen wat er staat. Door herhaling en verdieping wordt voor de peuters steeds duidelijker wat het verhaal inhoudt. Prachtig om te zien hoe ze daar helemaal in opgaan!

11:12

Groot worden kost veel energie. Aan het eind van de kring drinken we een beker water en bieden we de peuters een gezond en lekker tussendoortje aan. Bijvoorbeeld een soepstengel, koekje, cracker of rijstwafel.

11:26

Als het kan, spelen we nog even lekker buiten. Buiten ervaren de kinderen de seizoenen, de veranderingen van het weer en de frisse lucht. Ze roetsjen van de glijbaan, racen op een loopauto of maken taartjes in de zandbak. Hé, is dat een regenworm? Er is zoveel te ontdekken!

12:19

Hè, wie is dat? Papaaa! De een vliegt je om de nek en de ander denkt: nu al? We hebben weer met alle liefde voor ze gezorgd vandaag. Moe maar voldaan gaan ze naar huis. Dag nieuwsgierige peuters. Tot gauw!

Peutergroep met de Bijbel

Op sommige peutergroepen van KOW staat de Bijbel centraal. Wat maakt een peutergroep met de Bijbel anders dan een andere peutergroep? Ellen Haegens, vestigingsmanager van locaties met de Bijbel, vertelt erover.

Ontdek onze ouderapp

Benieuwd wat je kind meemaakt bij het kinderdagverblijf, de peutergroep of de buitenschoolse opvang? Beleef de dag mee met ons ouderportaal Konnect. Deze app is te downloaden via de Appstore en de Playstore.