Zorgen voor zieke Puk, hem leren hoe hij zijn neus moet snuiten en een beterschapskaart knutselen; zomaar een paar activiteiten die we doen bij het thema ‘Hatsjoe!’. “Elke peutergroep werkt ongeveer zes weken aan hetzelfde thema. We lezen boeken over het thema en zingen liedjes. Ook laten we het terugkomen in de activiteiten en de inrichting van het lokaal. En pop Puk is bij elk thema van de partij”, vertelt Radna Laisina – Wannee.

Puk is ziek

Op de peutergroep werken we met het speel- en leerprogramma Uk & Puk. Door dit programma werken we rondom verschillende thema’s, waardoor we de brede ontwikkeling van onze peuters stimuleren. “De thema’s zijn zo gekozen dat ze aansluiten bij hun belevingswereld en interesses. Bijvoorbeeld ‘Oef, wat warm!’, ‘Knuffels’ en ‘Ik en mijn familie’. Een favoriet thema van de kinderen – en van ons – is ‘Hatsjoe!’. Dat gaat over ziek zijn. We laten het themaverhaal zien aan de hand van vertelplaten in het Uk & Puk knieboek”, legt Radna uit, terwijl ze door het boek met thema’s bladert. “We toveren een hoek om tot ziekenkamertje voor Puk, compleet met een bedje, dekentje en pantoffels. We halen ons dokterskoffertje en de dokterskleren uit de kast, verzorgen Puk en maken een fruitmand voor hem. Je ziet de kinderen dan bezorgd denken: wat is er met Puk aan de hand? En wat hebben we nodig? Het thema gaat dan echt voor hen leven.”

Een vriendje voor iedereen

Welk thema er ook wordt behandeld; Puk is er altijd bij. Radna pakt Puk op schoot: “Iedere ochtend begroet Puk de peuters in de kring. We beginnen de dag met hem, nemen hem mee naar buiten en verkleden hem. Puk zorgt voor veiligheid en maakt nieuwe dingen minder spannend. Hij doet alles wat de kinderen ook doen. Puk past bij ieder thema. Ook qua kleding; voor ieder thema hebben we een ander setje. Zo heeft hij een regenjas, een doktersjas, een zwembroek en een pyjama. Puk is onmisbaar op onze groepen; hij is een vriendje voor iedereen.”

Puk zorgt voor veiligheid en maakt nieuwe dingen minder spannend. Hij doet alles wat de kinderen ook doen.

Beeld bij het verhaal

“Bij alle activiteiten die we doen, hebben we aandacht voor minimaal één van de vier ontwikkelingsgebieden: taalontwikkeling, motorische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en beginnende rekenvaardigheid”, licht Radna toe. “Bij ons op de groep is er extra aandacht voor taalontwikkeling. Zo gebruiken we bij elk thema woordkaarten, herhalen we de woorden en vertellen we in kleine groepjes het verhaal met behulp van een kamishibai-vertelkastje. Op deze manier krijgen kinderen een beeld bij het verhaal. We vinden het belangrijk om daarbij goed naar het ontwikkelingsniveau van de peuters te kijken. Niet alleen wat kinderen moeilijk vinden, maar ook waar ze juist goed in zijn en extra uitdaging in nodig hebben. Daar passen we onze activiteiten op aan. Zo halen we het beste uit een kind naar boven.”

Modeshow voor ouders

Radna: “Ook de ouders betrekken we bij de thema’s. Ze ontvangen over elk thema een themabrief via ons ouderportaal. Zo informeren we ouders waar we aan werken. Bij ons op locatie geven we verteltassen mee naar huis waar het verhaal in zit, maar ook bijvoorbeeld een spelletje. Zo kunnen de ouders thuis met hun kind aan de slag, want juist herhaling is ontzettend belangrijk. Daarom adviseren we ouders om ook thuis de liedjes te zingen, dezelfde boeken te lezen of de woorden uit het thema te noemen. Ook nodigen we de ouders weleens uit om een kijkje te nemen op onze groep. Laatst organiseerden we bij het thema ‘Wat heb jij aan vandaag?’ een modeshow, waar ouders, opa’s en oma’s kwamen kijken. Dat vonden de peuters – en wij natuurlijk ook – fantastisch!”

Radna Laisina – Wannee werkt al sinds 2000 als pedagogisch professional bij Kinderopvang Walcheren. Momenteel op de peutergroepen Boomhut en Het Element in Middelburg.