‘Kinderopvang luidt de noodklok: geen personeel en wachtlijsten’ stond onlangs op de site van Omroep Zeeland. Aan de orde kwam het landelijke personeelstekort waar kinderopvangorganisaties mee te maken hebben. Ook bij KOW zijn we dringend op zoek naar nieuwe medewerkers. Met het personeelstekort omgaan, is onze grootste uitdaging op dit moment. Transparantie daarover vind ik belangrijk. Ook naar jou, als ouder.

Want als ouder merk je dit, bijvoorbeeld aan wachtlijsten op populaire locaties, vaker wisselende gezichten op de groep of dat er geen nieuwe groep geopend kan worden. Personeelskrapte van deze omvang, die de hele branche raakt, ontstaat niet van de een op de andere dag. Een veel grotere vraag naar opvang, uitval door het coronavirus, minder studenten op de opleiding en veranderde wetgeving waardoor we meer medewerkers voor hetzelfde aantal kinderen nodig hebben: het is een jarenlange optelsom die er nu voor zorgt dat de rek uit onze personeelsplanning is.

Wat doen we bij KOW?

‘Konden we maar een blik nieuwe medewerkers opentrekken’, zeggen we regelmatig tegen elkaar. Helaas is het niet zo simpel. Maar wat doen we wel? Heel veel, dat kan ik je verzekeren:

  • Werven, werven, werven: met filmpjes, op social media, met spandoeken en posters, met rondleidingen, op beurzen en met advertenties. We laten geen kans onbenut om nieuwe medewerkers aan te trekken.
  • We werken met een noodplan, waardoor ook pedagogisch coaches en medewerkers van kantoor, uiteraard met de juiste diploma’s, op de groepen worden ingezet. Ook zetten we pedagogisch medewerkers in op andere locaties of vragen we ze om extra te werken. Het kan zijn dat je hierdoor vaker wisselende gezichten ziet.
  • In september start onze gloednieuwe BBL-opleiding (werken & leren), waarmee we binnen 12 maanden maar liefst 20 nieuwe pedagogisch medewerkers opleiden.

En dat is nog lang niet alles. Van aandraagbonussen voor eigen medewerkers tot het werven van vakantiekrachten voor de zomer: we proberen steeds weer nieuwe manieren te bedenken om onze krapte wat minder krap te maken. Bovendien vinden we het heel belangrijk om oog te houden voor onze eigen medewerkers. We beseffen ons dat de werkdruk hoog is en er veel van ze wordt gevraagd. We vinden het belangrijk dat er ruimte blijft voor plezier en dat ze zich kunnen blijven ontwikkelen. Want blije medewerkers zorgen voor blije kinderen.

Wat kun je als ouder doen?

Je hebt dit vast al vaker gelezen, maar we kunnen je het in deze tijd niet vaak genoeg vragen: als je al weet dat je kind een dag niet komt, wil je hem/haar dan afmelden via de ouderapp of dit doorgeven aan ons? En ken je iemand die bij KOW past? Dan zou ik het enorm waarderen als je ze wijst op de vacatures die we hebben op www.werkenbijkow.nl. Heeft diegene niet de juiste papieren op zak? Wijs ze dan op het BBL-traject dat in september start. En een tip: als je voor een broertje of zusje binnenkort ook opvang nodig hebt, schrijf dan tijdig in!

Kinderen op één

Personeelskrapte, we zijn er druk mee. Maar aan het eind van de dag zijn het de kinderen die onze werkdruk omzetten in werkgeluk. Die lieve, wijze, grappige kinderen die de wereld ontdekken en ons verwonderen met hun mooie fantasie. Wij blijven elke dag ons uiterste best doen om te zorgen dat het hen aan niets ontbreekt.

Annemiek Koppejan - Elsen, directeur - bestuurder