“En zo draaien we het wieltje nog eens om. Rom-bom!” De peuters in de kring genieten volop van het muziekmoment met ‘juf Corien’. Ze lachen, zingen en doen druk mee met hun handen. Welk liedje komt er nu? Je verwacht misschien dat Corien een nieuw liedje inzet, maar niets is minder waar: peuter Fenne mag kiezen. Want ook al ben je nog naar maar twee; bij ons beslis je mee.

Een stem geven

Ieder kind is anders. Dat geldt ook voor de peuters op de peutergroep. Corien Bastiaanse werkt al 27 jaar als pedagogisch medewerker en weet dat als geen ander: “De een is een echte kletskous, terwijl de ander niet zo goed durft te praten of nog niet zo goed kan praten. Met de liedjesmand geven we alle kinderen een stem.” In een liedjesmand zitten allerlei plaatjes of voorwerpen die liedjes symboliseren. “Nadat we in de kring wat hebben gegeten en gedronken, haal ik deze mand tevoorschijn. De peuters weten dan al precies hoe laat het is: ze mogen zelf een liedje uitzoeken. Ze wachten enthousiast en wiebelend totdat ze aan de beurt zijn, maar het liefst springen ze van een stoel en staan ze ervoor in de rij.”

Liedjes zijn bijzaak

“De liedjesmand zit boordevol liedjes, maar uiteindelijk zijn deze liedjes maar bijzaak”, vertelt Corien. “Het gaat niet om welk liedje een peuter kiest of wie het hardst meezingt. Het gaat om zoveel meer, zoals het wachten op je beurt of het durven maken van je eigen keuze (sociaal-emotionele ontwikkeling), het vergroten van je woordenschat (taalontwikkeling) en het leren van gebaren die bij de liedjes horen (motorische ontwikkeling). Ook daag ik ze uit door vragen te stellen over het plaatje dat ze hebben gekozen. Wat zie je op dit plaatje? “Een trein!” Waar lopen de olifanten? Niet op het strand toch? “Neeee, in het bos!” Welke kleur is de helikopter? “Geel!”. Zo ontstaan er hele leuke gesprekken en is het ook gewoon hartstikke gezellig in de kring. Ja, ik kan wel zeggen dat dit het favoriete kwartiertje van mijn werkdag is.”