
Wat moet ik doen?
- Het is belangrijk dat je het extra opvang-formulier invult. Deze vind je via onderstaande knop ‘Vraag ruildag extra opvang aan’.
- Geef duidelijk aan of je een ruildag in wilt zetten of dat je extra opvang tegen betaling afneemt.
- Ongeveer 12 dagen voor de gewenste opvangdag nemen we je aanvraag in behandeling.
- Per e-mail laten we je weten of je kind wel of niet kan komen. Als er plek is, zie je dit ook terug in de opvangkalender in Mijn KOW.

Vanaf 2024 ruilen via Konnect
Binnenkort gaan we werken met een nieuw ouderportaal: Konnect. Vanaf januari 2024 kun je als ouder een ruildag of extra opvang via Konnect aanvragen. Meer informatie hierover volgt.
Goed om te weten: door deze overgang kan het ruiltegoed van 2023 niet meegenomen worden naar 2024. Afgemelde dagen in 2023 kun je dus alleen in 2023 inzetten als ruildag.
Actueel: volle locaties
De vraag naar onze kinderopvang is groot, waardoor sommige locaties vol zitten. Hierdoor is extra opvang niet altijd mogelijk. Enkele locaties zijn zelfs zo populair dat je kind alleen extra kan komen als er toevallig een ander kind niet komt. Weet je al dat jouw kind een keer niet komt? Meld dan tijdig af, zodat een ander dit plekje kan innemen. Heb je regelmatig extra opvang nodig? Wellicht is het dan een optie om je contract uit te breiden, zodat je gegarandeerd plek hebt.

Spelregels
Het kunnen ruilen van opvangdagen of aanvragen van incidentele extra opvang is een service die KOW biedt. En aan deze service zijn spelregels verbonden. Alle spelregels en werkwijze, voor klanten met een standaard- of schoolwekencontract, hebben we voor je samengevat:
Veelgestelde vragen over ruilen / extra opvang
-
Hoe vaak mag ik ruilen?
Voor het kinderdagverblijf en de buitenschoolse opvang geldt dat er maximaal 8 keer per kalenderjaar kan worden geruild (ongeacht het aantal dagen dat er wordt afgenomen). Voor de peutergroep is dit maximaal 4 keer per jaar.
Indien de opvang later in het jaar start, wordt het aantal ruilbeurten naar rato berekend.
-
Wat is de ruiltermijn?
De ruiltermijn is 3 maanden na de dag dat je kind niet is geweest en 1 maand vooraf. Indien je tijdig afmeldt, komen er plaatsen beschikbaar voor ouders die extra opvang willen afnemen of dagen willen ruilen.
-
Wanneer hoor ik of mijn aanvraag voor een ruiling of extra opvang mogelijk is?
Je hoort circa 12 dagen van tevoren of de aanvraag voor een ruiling of extra opvang mogelijk is.
-
Waarom lukt het me niet om af te melden?
Wellicht meld je langer dan 30 dagen van tevoren af? Het systeem is zo ingesteld dat je een dag maximaal 30 dagen van tevoren kan afmelden.
-
Kan ik uur tegen uur ruilen?
Het volgende is mogelijk:
- Bij het kinderdagverblijf kunnen dagen tegen dagen geruild worden en dagdelen tegen dagdelen. Indien een dag tegen een dagdeel wordt geruild, vervalt het restant van de uren.
- Bij de peutergroep kunnen dagdelen tegen dagdelen geruild worden.
- Bij de buitenschoolse opvang kan geruild worden naar een product met hetzelfde of minder aantal uur. In het laatste geval vervallen de overige uren.
-
Is ruilen altijd mogelijk?
Ruilen kan alleen als er plaats is op de groep en er geen extra pedagogisch medewerker hoeft te worden ingezet. Enkele locaties zitten vol doordat de vraag naar onze kinderopvang groot is. Daarom kunnen we niet garanderen dat we aan de ruilvraag kunnen voldoen.
-
Hoe kan ik een ruildag aanvragen?
Een ruildag kan alleen aangevraagd worden via het formulier op deze pagina.
-
Hoe meld ik mijn kind af?
Je kan zelf je kind afmelden via het ouderportaal Mijn KOW of via de app. Dit hoeft niet voor een bepaalde tijd. Afmelden kan maximaal 30 dagen van tevoren. Als dit niet lukt of als pas op de dag zelf bekend is dat je kind niet komt, kan de pedagogisch medewerker van de groep je kind ook afmelden. Weet je al dat jouw kind een keer niet komt? Meld dan tijdig af, zodat een ander kind dit plekje kan innemen.
- Via www.mijnkow.nl: log in bij Mijn KOW. Klik op het tabblad ‘opvang’. Klik op de opvangkalender op de dag waarop je je kind wilt afmelden. Klik op ‘Direct afmelden (zonder reden)’ of ‘Afwezigheid melden (met reden)’.
- Via de Flexkids Ouderapp: open de app. Klik in het menu op de foto van je kind. Er verschijnt nu een kalender. Klik op de dag waarop je je kind wilt afmelden en meld je kind af.

Kom je er niet uit?
Je mag onze extra-opvangcoördinatoren altijd bellen of mailen voor hulp of advies. Ze zijn elke werkdag telefonisch bereikbaar op 0118 – 61 79 49 (tussen 09.00 en 12.00 uur).