“In het zonnetje op de rand van de zandbak kijken naar spelende kinderen; het werk van een pedagogisch medewerker ziet er soms relaxed uit. Maar ondertussen zijn we keihard aan het werk met het observeren van de kinderen. Dat is zó belangrijk”, vertelt Fieke Wolf, Coördinator Pedagogiek & Ontwikkeling.

“Het observeren van kinderen gaat verder dan alleen kijken. We zien ze ook echt. Bijvoorbeeld of het Joep lukt om zelf op het klimrek te klimmen. En of Joris en Sem hun strijd om dezelfde auto zelf kunnen oplossen of hierbij hulp nodig hebben. Maar ook dat het Anne voor het eerst lukt om op een loopfiets te rijden. En dat Marli wat hulp kan gebruiken om contact te zoeken met Bas en Ali. Door kinderen te observeren, zien we wat ze nodig hebben en welke behoefte er achter het gedrag van een kind zit. Ook zien we waar een kind staat in zijn ontwikkeling. Zo kunnen we hem uitdagen om een stapje verder te komen. En natuurlijk geven we een compliment als we zien dat een kind zijn best hiervoor doet. Het begint allemaal met zien.”

Gewoon er zijn

“Observeren vraagt rust en ruimte. Dat is niet altijd eenvoudig op een kinderopvanglocatie waar van alles te doen is. Fruit snijden, luiers verschonen, speelmateriaal klaarzetten, een boek voorlezen, kinderen naar bed brengen; de tijd vliegt voorbij. Toch streven we ernaar om regelmatig bewust tussen de kinderen te gaan zitten en beschikbaar te zijn voor hen. Alleen al het feit dat je op een vaste plek zit en beschikbaar bent, geeft veel rust in een groep. We creëren hiermee een veilig en vertrouwd gevoel, waardoor het kinderen vaak beter lukt om te spelen. Want ze weten: als er iets is, dan zit de juf daar en kan ik bij haar terecht. Dit geeft hen de moed om zelf de wereld te ontdekken!”

Tip voor thuis

Gun jezelf de rust om regelmatig naar je kind te kijken, hoe moeilijk dat ook is in de drukte van alledag. Je ziet zoveel mooie dingen als je daar de tijd voor neemt. Bovendien bouwt het de relatie met je kind op, omdat je er echt even voor hem of haar bent.